Tydligare regeländringar önskvärda från SBF

Uppdaterade Allmänna Tävlingsbestämmelser fick vi 2014-01-01. Men vad är det som är uppdaterat??? Ska alla de tusentals boulespelare som har licens och deltar i sanktionerade tävlingar ”leta” bland 12 st A4-sidor för att – förhoppningvis – finna vad som är uppdaterat? Jag tycker att den kommitté eller styrelse som verkställt uppdateringarna ska framställa antingen ett formulär som tydligt klargör uppdateringarna eller att man efter att ha gjort ändringarna i tävlingsbestämmelserna färgmarkerar uppdateringarna och kallar denna upplaga för Uppdateringsupplaga 2014-01-01. Här kan då alla spelare snabbt läsa in vad som är ändrat och sedan printa ut de fastställda tävlingsbestämmelserna (utan markeringar) för användning tills nya ändringar kommer att genomföras.

Förslaget måste vara väldigt enkelt för de personer som tagit fram uppdateringarna, och det finns ibland dessutom texter som blivit strukna och då kan vara ännu svårare att finna för gemene man. Till exempel enhetlig klädsel där det inte längre gäller regionala tävlingar. För det är väl så? Numera nämns bara Internationella och Nationella tävlingar som kräver enhetlig klädsel (liksom SM, Sv Cuper, seriespel osv) som är klubbundna, och att klubbmärken då ska vara fastsydda eller påtryckta. Så enhetlig klädsel gäller alltså inte längre regionala tävlingar? Enligt min mening ett steg i fel riktning! Vill vi arbeta för att boulen ska bli accepterat som en sport så borde alla sanktionerade tävlingar kräva enhetlig klädsel. Kan tänka mig hur publikvänlig fotbollen skulle vara om de 11 spelarna i resp lag hade valfri/olika klädsel?

Vid en regional tävling i Borås ganska nyligen fanns det lag med olika klädsel. Vid min fråga till domaren fick jag besked att arrangörsklubben fått ett mail från ledare i WDBF som informerat om att enhetlig klädsel inte längre gäller regionala tävlingar. De föreningar jag är verksam inom har inte fått detta mail. Orsak? Kanske för att arrangörsklubben frågade? Och om inte SBF vill stå för den självklara service att bättre informera om ändringar i regel- och tävlingsbestämmelser så vore det ett bra tillfälle för distrikten att fixa detta till sina föreningar.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.